2011. december 20., kedd

Hőfokfüggő ventilátorvezérlés a hangszóróvédelem mellé

Az előző bejegyzésben egy modulos végerősítő tervét tettem ki, amihez volt már akkor is egy modul, ami hangszóróvédelem- és koppanásgátlóként ékelődött be a két csatorna közé, nem kötelezően, hanem opcionálisan. Ez egy jó áramkör, lehet kapni az IC-t hozzá (UPC1237), kis helyen elfér, és majdnem mindent tud amit ilyenkor tudni kell a hangszórók érdekében, nekem nagyon bevált már korábban. Hővédelem viszont nincs benne, az elvileg a TDA áramkörökben van, de mivel ez egy AB osztályú erősítő, mindenképpen hűteni kell, nem kell megvárni amíg kikapcsol, főleg ha híd vagy párhuzamos kapcsolásban van.

Abban a TDA rack-ban amit most használok egy külső kapcsolóval lehet 2 db ventilátort bekapcsolni, az egyik a házon van, a másik a hűtőbordán, és ez a módszer nagyon bevált. A ventilátor zaja sem hallatszik. Most viszont egy olyan áramkört akartam, ami csak akkor kapcsol be ha a hűtőborda már meleg, és ha lehűlt vissza kikapcsol, a hőmérséklet függvényében vezérli a fordulatszámot. Így kiegészítettem ezt az áramkört egy 4 OpAmp-ot tartalmazó PWM áramkörrel, ahol a PWM jel szabályzását egy 10kO-os hőellenállásra bíztam:



Ez az áramkör a 12V-os szabályzónál kezdődik, és mivel a végén a MOSFET 10A-t bír, 3 ventilátorkimenetet tettem hozzá. A ventilátorokat már a modulált PWM jel vezérli, ezekkel párhuzamosan van egy LED, ami a PWM jel miatt a fordulatszámmal arányos fényerővel világít. Ez persze elhagyható. Mind a 3 motorral párhuzamosan kell 1-1 kondenzátor, lehet még közvetlenül a ventilátor vezetékére is kell 1-1 a zaj miatt. Ez az áramkör bizonyára rendben van, de túl nagy lett a panelje:



Ez a panel kb 7 cm széles, az erősítő modulokhoz képest mindenképpen túl nagy. Emiatt elkezdtem keresgélni kisebb helyet igénylő megoldásokat. Először is rengeteg PWM motorvezérlő áramkör van NE555 és NE556 IC-kel amik biztosan nagyon jók. Én mégis egy másikat választottam, ami kicsit drágább, 1000 Ft közül van darabja, de pont erre találták ki. A MIC502-es áramkör kifejezetten PWM motorvezérlőnek ajánlják, sima DIL8-as tokozással otthoni összerakáshoz ideális. Nagyon egyszerű, kevés alkatrészt igénylő kapcsolás. Ezzel készítettem egy jelentősen keskenyebb áramkört, ami ugyan azt tudja, sőt van egy "sleep" mód is rajta, amivel beállítható, mikor kezdjen egyáltalán hűteni a ventilátor:



Ez utóbbi miatt, és amiatt hogy kisebb, ez lett a második tervem erre a modulra (ami kompatibilis az első, ventilátorvezérlőt nem tartalmazó modullal):



Ennek a panelnek a szélessége 7 cm helyett 5.5 cm, ami azért sok. A PWM áramkör nélküli hangszóróvédelem is 51mm széles volt, így az hogy most ez 4mm-rel szélesebb az nem gond.

Még egy lehetőség van, az AMC6821-es áramkör, amit elsősorban PC alaplapokhoz ajánlanak, emiatt nagyon pici. Van belőle pár darab nekem is, ki is akartam próbálni, de a mérete miatt későbbre hagyom, ha egyáltalán felhasználom valaha. Kis méretű L csatlakozós modult el tudok vele képzelni csak SMD alkatrészekkel.



Ennek az alkalmazása is igen egyszerű, alig igényel külső alkatrészt, a lehetséges problémákat pedig egyszerűen ki lehet küszöbölni. Lehet idővel ezzel is készül majd egy modul, egyelőre a MIC502 megfelel erre. Minden olyan TDA729x áramkörhöz, ami hidalt, vagy párhuzamosított, nagyon fontos a ventilátoros hűtés, főleg ha tényleg hangszererősítő lesz belőle és ki lesz hajtva. Párhuzamos kapcsolásnál még fontosabb, főleg mert áganként akár 3 párhuzamosan kapcsolt modult is be lehet iktatni, így a kimenő teljesítmény 700-800W is lehet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése